Novák Julianna (perinatális szaktanácsadó, személyközpontú mentálhigiénés szakember és fókusztréner) válaszolt a kérdéseimre, aki többek között kommunikációs tréninget is tart szülők számára.
A blogodon olvastam, hogy négy gyereked van. Mennyi idősek? Nevelésük során alkalmaztad az egyenrangú kommunikációt?
A gyerekeim már felnőttek, a legfiatalabb is elmúlt 20 éves. A legidősebb 5 éves volt, amikor tanítóként a kezembe került Thomas Gordon T.E.T. - A tanári eredményesség tanulása című könyvének első kiadása (1989). Rengeteg megerősítést kaptam az olvasottakból, hogy ami felé keresgélek az jó irány, csak korábban nem találtam hozzá követhető mintát. Hamarosan lehetőségem nyílt rá, hogy egy tréningen is begyakorolhassam az újfajta kommunikációs és konfliktuskezelési eszköztárat, ami nem volt könnyű, hiszen ezzel éppen ellentétes szemléletben nevelkedtem és a tanulmányaim során is a hierarchikus, hatalmi struktúrában képződtem. Szerencsére még időben érkezett ez a lehetőség, így a gyerekeim nevelése során a három fiatalabbiknál már a születésüktől kezdve tudtam váltani. Nem volt könnyű megszabadulni a rögzült mintáktól, de kitartással és sok–sok gyakorlással többé-kevésbé sikerült. A fő változás a szemléletemben történt: nem akartam ráerőltetni a gyerekeimre a saját elképzeléseimet, és megoldani helyettük az ő problémáikat. Így utólag azt látom, hogy jól döntöttem. Felnőtt korukra valóban felnőttek. Tudnak élni a szabadságukkal úgy, hogy közben mások szabadságát is tiszteletben tartják. Elfogadható módon tudják kifejezni az érzéseiket, szükségleteiket, véleményüket, és képesek meghallani másokét is. Felelősséget tudnak vállalni a döntéseikért, belátják, ha hibáznak, és igyekeznek kijavítani a hibáikat. Nem lett konfliktusmentes az életünk, de van eszközünk rá, hogy miként oldjuk meg a nehéz helyzeteket hatalmi szó nélkül úgy, hogy senki ne érezze magát vesztesnek, és megtaláljuk a mindenki számára elfogadható megoldást.
Mi sarkallt arra, hogy ilyen kommunikációs modellt kezdj el tanulni? Hogyan kezdted el?
Nem akartam hierarchikus struktúrában élni. Sem úgy, hogy nekem parancsolnak, sem úgy, hogy én parancsolgatok másoknak. Ez szerintem túl sok stresszel jár, rongálja a kapcsolatainkat, és senki nem érzi jól magát ilyen légkörben.
Még a főiskolán hallottam az egyik tanáromtól a személyközpontú pszichológiai irányzat legjelentősebb képviselőjéről, Carl Rogersről, de magyarul sokáig nem volt elérhető ebben a témában a szakirodalom.
Először Thomas Gordon könyve jelent meg magyarul, ami nagyon tetszett, mert rávilágított egy számomra addig ismeretlen, de valós, működő modellre, ami addig csak a vágyaimban és a képzeletemben létezett. Így is lehet? De jó!
Aztán gyorsan egymás után elvégeztem több Gordon-tréninget, szülőit, tanárit, majd jelentkeztem Gordon-instruktor képzésre 1990-ben. Azóta többféle továbbképzésen vettem részt, és nagyon sok tréninget tartottam.
Ugyanabban az évben részt vettem a budapesti Rogers Iskola létrehozásában, ami azóta is működik, mind a négy gyerekem odajárt, ott ismerték és szerették meg a tanulás örömét és szabadságát.
Miket tanultál? Hogyan hatottak az életedre?
Az instruktor képzésekkel egyidőben végeztem a SOTE kétéves mentálhigiénés képzését, majd utána egy személyközpontú mentálhigiénés képzést is, szintén két évig. Mindkettőben nagyon sok volt a sajátélményű önismereti elem, ami nagyon hasznos volt, hiszen a főiskolai képzésünkből mindez hiányzott. Sajnos ma sem sokkal jobb a helyzet.
1996-tól tanultam tranzakció analízist, melynek hatására még tovább erősíthettem humanisztikus szemléletben a kommunikációs és konfliktuskezelési eszköztáramat. 1997-ben megismerkedtem a fókuszolással, ami remekül beleillett az addigi személyközpontú tanulmányaim sorába. A fókuszolás elméletének leírója, Eugene Gendlin is Rogers tanítványa, majd munkatársa volt. Alapgondolata szerint a testünk jól ismeri érzéseinket, nehézségeinket, dilemmáinkat és ezek hátterét, összefüggéseit. A fókuszolás a figyelem tudatos ráirányítása a különböző élethelyzetekhez kapcsolódó testi érzeteinkre, és ezek jelentésének minél teljesebb és mélyebb átélésére. A személyiség változását, fejlődését és erősödését szolgáló eljárásmód, melynek minden mozzanata természetes, velünk született. Ha jól tudunk figyelni saját magunkra, akkor könnyebb lehet beleképzelni magunkat mások helyzetébe, aktuális állapotába, és így jobban megérthetjük, elfogadhatjuk egymást.
Marshall Rosenberg is Rogers tanítvány, az erőszakmentes vagy ma már együttműködő kommunikációnak nevezett módszer kidolgózója. Ebben is elmélyedtem, és arra jutottam, hogy mindezek a gyakorlatban jól elsajátítható eljárások együtt adnak egy komplex, humanisztikus szemléletű eszköztárat az egészséges emberi kapcsolatok kialakításához és fenntartásához.
Idén januárban elvégeztem az ELTE perinatális (szülés/születés körüli) szaktanácsadó képzését, és az ott szerzett újabb ismeretek esszenciájával is gazdagítom a tréninget.
Milyen hatással voltak ezek az életedre?
Mindezek hogyan hatottak, hatnak az életemre? Nehéz erre röviden válaszolni. Nyilván erősen befolyásolják a kapcsolataim minőségét, átszövik a hétköznapjaimat és hatnak az általam közvetített ismeretekre is, létezési módommá vált. Igyekszem minél többet továbbadni ezekből, sokféle tapasztalattal megerősítve az egyes elemeket, eszközöket. Valahogy így.
Hogyan jött az indíttatás, hogy ilyen tréninggel segítsd a szülőket? Milyen visszajelzések érkeztek hozzád?
Az első néhány tréninget a Rogers Iskolában tartottam, akkor még párban az egyik kedves mesteremmel. Ott a cél az volt, hogy szülők és tanárok közös nyelvet beszéljünk, értsük egymást. Fantasztikus időszak volt! A szülői beszélgetések (nem értekezletek!) néha éjfélig is eltartottak, és nagyon hasznosak voltak, sokat tanultunk egymástól, de főleg a gyerekeinktől.
Sokféle visszajelzés érkezett és érkezik hozzám azóta, hideg is, meleg is.
Szerencsére azok vannak túlsúlyban, amelyek a tréning hasznosságáról számolnak be. Korábban többen azzal zárták a tréninget – főként a már kamaszokat nevelő szülők -, hogy úgy érzik, képtelenek megtanulni ezt a kommunikációs eszköztárat, ehhez újjá kellene születniük. És mennyire sajnálják, hogy nem találkoztak ezzel a lehetőséggel még a gyerekük megszületése előtt. Mostanában már egyre több csillogó szemű visszajelzés érkezik a résztvevőktől arról, hogy kipróbálták, bevált, javultak a fontos kapcsolataik, megoldódtak komoly problémáik, szót értenek olyanokkal, akikkel korábban nem sikerült.
Mennyi időbe telik átültetni a gyakorlatba?
Bár nem könnyű mindezt elsajátítani, sok gyakorlást, erőfeszítést igényel, és leginkább egyfajta szemléletváltást, ami a legnehezebb, de aki nyitott, annak könnyebben megy. Hogy mennyi időbe telik elsajátítani, az személyfüggő. Aki ráérez arra, hogy ez a megközelítés nem egy módszer, hanem egyfajta szemlélet, annak hamar leesik a tantusz, és néhány nap vagy hét alatt érzékelheti a változást. Minél korábban kezdi alkalmazni, annál több kapcsolati problémát tud megoldani vagy megelőzni.
Mire lehet számítani azoknak, akik elsajátítják ezt a kommunikációs formát? Ez a tréning hogyan segít a szülőknek?
Az elmúlt években már nem az eredeti Gordon-tréninget tartom, mert úgy tapasztalom, hogy sokféle más személyközpontú vagy ahhoz közel álló kapcsolati elemre, ismeretre is szüksége van a résztvevőknek, hogy könnyebben elsajátíthassák és beépíthessék a mindennapi kapcsolati eszköztárukba a tanultakat. Mostanában főként kisgyerekes szülők keresnek meg egyre többen, talán azért, mert még idejében el akarják kerülni azokat a kapcsolati problémákat, amelyeket a szüleikkel éltek meg a saját felnövekedésük idején. Keresik a használható mintákat, amitől az otthoni légkör melegebb, elfogadóbb, örömtelibb lehet.
Hogyan segíthet a tréning a szülőknek?
· nőhet az önbizalmuk, hogy képesek eredményes, sikeres szülővé válni
· azt tapasztalhatják, hogy kevesebb a problémájuk a gyerekeikkel
· demokratikus nevelésük hatására a gyerekeik megbízhatóbbak, együttműködőbbek lehetnek
· jobban megérthetik egymás gondjait, jobban tudnak figyelni egymásra
· átélhetik, hogy sikeresen túljutnak az örökölt nevelési buktatókon
· egyre könnyebben elkerülhetik kapcsolataikban a régi zsákutcákat
A tréning nem csodaszer, sok-sok további gyakorlásra lehet még szükség, de forrásként szolgálhat azok számára, akik bátran merítenek belőle.
Hol lehet rólad többet olvasni?
A szulosuli.hu a leggazdagabb forrás rólam, bár frissítés alatt áll, sok a régi szöveg rajta.
2014. március 24.
Szentesen is indul kommunikációs tréning szülőknek áprilisban, itt olvashatod a részleteket:
https://szentesiprogramok.webnode.hu/products/a30-oras-szuloknek-szolo-kommunikacios-trening-novak-juliannaval/